Tanácsok, tippek, ötletek

Home staging, a sikeres ingatlan eladás/kiadás kulcsa

„Az ingatlan a legtöbb embernek a legnagyobb értéke, aminek értékesítésekor mindenki szeretné a lehető legmagasabb árat megkapni. Ahhoz, hogy ezt el lehessen érni, tenni is kell érte, energiát, pénzt, időt kell ráfordítani.”

Ha ingatlan eladás előtt állsz, akkor szeretettel meghívlak a Home Staging Queen programba, amely segíteni fog abban, hogy gyorsabban és magasabb áron el tudd adni ingatlanod. Támogató női körben, egymást segítve, meghallgatva, gyakorlatokon keresztül foglak végigvezetni a lakás felkészítési folyamaton.

50 évvel ezelőtt Amerikában indult el a home staging Barb Schwarz ingatlanértékesítő által.  Hazánkban még nincs ilyen hosszú története (kb 10 év), sokan még nem is hallottak róla. Magyarul a home staging kifejezés az ingatlan tudatos felkészítését jelenti eladásra és kiadásra annak érdekében, hogy minél magasabb áron és minél gyorsabban történjen az értékesítése, kiadása.  

Az ingatlan a legtöbb embernek a legnagyobb értéke, aminek értékesítésekor mindenki szeretné a lehető legmagasabb árat megkapni. Ahhoz, hogy ezt el lehessen érni, tenni is kell érte, energiát, pénzt, időt kell ráfordítani.  

A home staging szemlélete szerint az ingatlant egy terméknek kell tekinteni, mint minden mást, amit el szeretnénk adni. A cél annak a legjobb arcát megmutatni, egy olyan életérzést, hangulatot kialakítani, amitől az érdeklődő egyből beleszeret a lakásba és gondolkodás nélkül meg/kiveszi. A potenciális vevő vagy albérlő szempontjait figyelembe véve történik a felkészítés és nem a tulajdonos, lakó van a fókuszban, mint a lakberendezésnél.  

Fotó: Melinda Fejes

Nem úgy adjuk el a lakást, mint ahogy élünk benne. Amikor benne lakunk, akkor a saját elképzelésünk, életstílusunk szerint alakítjuk. Eladáskor viszont a vevő igényeire fókuszálunk, őt képzeljük el részletesen. A legtöbb vevők olyan ingatlant keresnek, ami jó vagy nagyon jó állapotú, ahol el tudják képzelni a jövőben otthonukat. Ezt kell megmutatni nekik megfelelő, a legtöbb embernek tetsző hangulattal, berendezéssel. Nem szeretnének probléma halmazt vásárolni, amivel még foglalkozniuk kell beköltözés előtt.  

Fotó: Melinda Fejes

Home staging módszerét közepes és jó állapotú ingatlanokon ajánlott alkalmazni és a legideálisabb az, ahol nem laknak az értékesítés ideje alatt. Fontos szempont még, hogy a lakás arculata a vevői igények szerint legyen kialakítva, kiemelve az ingatlan jó adottságait és optimális helykihasználását.  

Az ingatlanfelkészítést több szinten lehet alkalmazni idő, energia és ráfordított összegtől függően. Már egy alapos takarítás, elpakolás, selejtezés és személytelenítés (családi képek, gyerekrajzok elpakolása) nagyon sokat változtat az ingatlan első benyomásán. A következő szinten piacelemzés alapján megállapítható, hogy mire érdemes költeni a lakásban és mire nem. Komoly terveket és szigorú költségvetést követve történik a hibák kijavítása, kisebb felújítás, funkcionális berendezés, dekorálás, styling, fotózás. A legutolsó lépése pedig a hirdetési csomag összeállítása.  

Fotó: Melinda Fejes

Ebből is látszik, hogy a home staging egy komplex stratégia, ami a tervezéstől kezdve a megvalósításon keresztül az ingatlanmarketingig tart.  

Ez a tudatos felkészítés azonban többszörösen megtérül, mert általában kevésbé szoktak alkudni ezeknél a lakásoknál és a piaci árnál jóval magasabban, akár 10-20%-kal többért történhet az értékesítésük. Másrészről a felkészített lakások kitűnnek a kínálatból és több érdeklődőt vonzanak.  

Fotó: Melinda Fejes

A home staging által igazából az ingatlan saját magát adja el, így akár ingatlanközvetítőre sincs szükség. Ez is nagy előnye ennek a költséghatékony marketing eszköznek. A felkészítés hozományaként az eladó büszkén és magabiztosan tudja képviselni otthonát. A sikeres értékesítés végén pedig nemcsak a vevő és az eladó érez elégedettséget, hanem a felkészítést végző személy is.

Fejes Melinda Boglárka
home staging szakértő, lakberendező
http://www.marketing.ingatlan.hu/